leesbare content scoort beter. Ondernemingen die goed ontworpen, leesbare content verspreiden worden gezien als betrouwbaarder.

Het werkgebied van grafisch ontwerp is in tweeën op te delen; versterken van de organisatie identiteit en content ergonomisch, leesbaar, aanbieden.

Het zijn twee kanten van dezelfde munt. Als het grafisch ontwerp een organisatie identiteit versterkt dan wordt marketingcommunicatie een doelgroep magneet. Het is dan handig om belangstelling in te wisselen voor lezers met behulp van makkelijk leesbare content. Goed leesbare content vergroot het communicatie rendement.

Wat is leesbaar ontwerp

Mensen kijken en lezen op een vaste manier. Van links naar rechts. Van boven naar onder. De aandacht wordt getrokken door iets met het hoogste contrast. Er moet een oplossing worden geboden om de aandacht vast te houden. U vindt meer over ontwerp regels als u deze link volgt.

Leesbare content heeft betekenis

Goed ontworpen, leesbare, content laat iets zien van een organisatie persoonlijkheid. Een onderneming die goed leesbare content verspreid wordt gezien als:

  • Zorgvuldig
  • Deze organisatie doet haar best
  • Afspraken nakomen
  • De beloftes van deze organisatie zullen realistisch zijn

Met andere woorden; een onderneming die goed ontworpen content gebruikt laat zien dat de mensen in de organisatie goed nadenken over hetgeen zij maken/ verkopen. Wat deze organisatie betrouwbaarder maakt in de beleving van de doelgroep.

Goed ontwerp geplaatst in account planning

Account planning kan je zien als de geplande bijdrage van een bureau aan een opdrachtgever. Wij hanteren de afnemende meeropbrengsten bij de keuze van prioriteiten. Even concreet; goed leesbare content is snel te realiseren en geeft goede signalen af in de markt. Je kan dus altijd kiezen om eerst de leesbaarheid van het communicatiemateriaal (advertenties, verkoopmateriaal, website) te verbeteren samen met een bij de doelgroep passende call to action structuur.

B2B advertenties en leesbaarheid

Zo hebben wij een onderzoek gedaan naar de leesbaarheid van b2b advertenties. Veel vakblad advertenties zijn niet goed ontworpen waardoor zij minder goed leesbaar zijn. Uit de onderzoeken blijkt dat een logo altijd gezien wordt. Waardoor een product advertentie wel bijdraagt aan de naamsbekendheid maar veel minder actie genereert dan zij zou kunnen genereren. In een van de onderzoeken werd een effectiviteitswinst van 30% gemeten voor beter leesbare b2b advertenties ten opzichte van minder leesbare advertenties. Dat is een fiks rendementsverschil.

Als u twijfelt over de leesbaarheid/ effectiviteit van verkoopmateriaal of advertentie dan is het wellicht een idee om de leesbaarheid te laten verifiëren. Dat doen wij graag voor u. Wij gebruiken een checklist met 20 controlepunten. Wij doen het ook nog een gratis. U kunt het rapport gebruiken bij de beoordeling van nieuwe uitingen, dus het is nooit weg.

Gebruik onderstaande upload formulier. Wij doen het gratis en voor niets. Dit wordt nogmaals bevestigd in de email die u ontvangt na de upload.