De goed ontwerp checklist

Herken goed grafisch ontwerp: gebruik van deze goed ontwerp checklist maakt ontwerp 30% effectiever.

Als je jaren bezig bent met marketing communicatie projecten dan ontwikkel je een gevoel voor wat werkt en wat niet werkt. Toch is intuïtie iets anders dan weten, beredeneren. Daarom hebben wij een degelijk onderzoek gedaan naar wat communicatie leesbaar en aantrekkelijk maakt. Het onderzoek leverde goed ontwerp checklist op.

Check; de ervaring van lezers met grafisch ontwerp

Een gebruiker heeft een verwachtingspatroon waaraan folders, brochures, websites, advertenties, e-mailings moeten voldoen. Elke gebruiker ziet deze communicatie-uitingen dagelijks. De cultuur bepaalde lees en leer regels zijn:

  • Wij lezen van links naar rechts en van onder naar boven.
  • Een uiting die opvalt moet een ingangspunt in de tekst aanbieden, dit staat in de bovenste helft.
  •  Een uiting die er interessant uit ziet, trekt meer lezers. Hieronder leest u daar meer over.

Check; De belangrijkste informatie heeft het meeste contrast

De belangrijkste content is het beste zichtbaar, heeft het meeste contrast. Dat is het ingangspunt voor de lezer. De daarna belangrijkste content heeft meer contrast dan de andere content. En zo verder. Zo is een kop groot en trekt de aandacht. De tekst is kleiner en trekt daarna de aandacht.

Check; de flow van de lezer

Structureer de contrast locaties op zo’n manier dat het oog van de lezer met weinig inspanning van punt naar punt kan bewegen. Controleer of het ontwerp kijken en lezen ondersteund. Wat trekt de aandacht (wat heeft het meeste contrast)? Is de informatie logisch gedonderd? Zodat eerst de belangrijke informatie onder de aandacht komt en daarna de details. Zorg ervoor dat alle informatie die bij elkaar hoort, staat bij elkaar.

Check; ingangspunt voor de lezer

Het ingangspunt is het punt dat het oog als eerste de content intrekt. Het ingangspunt heeft het meeste contrast op een pagina en bevat interessante informatie. Het ingangspunt ondersteund de overgang van opvallen naar lezen.

  • Een ingangspunt is de uitnodiging voor de lezer om verder te lezen
  • Het ingangspunt is een beeld of een kop .
  • Soms is het ingangspunt het logo

Check; wat maakt een uiting interessant

  • een opsomming
  • interessant beeld
  • meer tekst
  • foto bijschriften
  • duidelijke volgende stap

Check; de kop of titel

  • Een koptekst staat bovenin.
  • Een koptekst trekt de aandacht en blijft tegelijk leesbaar.
  • De kop claimt een benefit dat bij de doelgroep past.
  • De kop sluit aan bij de rest van de advertentie-inhoud

Check; beeld

  • Gebruik van beeld in een product advertentie, website pagina, print, e-mailing is erg belangrijk.
  • Als de advertentie bij de belangstelling van de lezer past dan wordt een beeld altijd goed bekeken.
  • Bekijken van het beeld kan de kijker verleiden tot lezen van de kop en de tekst.
  • Met een toename van het beeldoppervlak met 1 cm neemt de aandacht voor het beeld met 0,3% toe. Het formaat van een beeld is dus minder belangrijk.
  • Maak een beeld interessant. Dus ook als u witte dozen verkoopt, zorg voor een interessant beeld.

Check; logo

  • Met een toename van het logo formaat met 1 cm neemt de aandacht voor het beeld met 0,3% toe. Het formaat van het logo is dus minder belangrijk.
  • Een logo wordt altijd bekeken.
  • Omdat de kop bovenin staat is de beste plaats voor het logo rechts onderin. Daar verwachten gebruikers het logo ook.

Check; esthetisch ontwerp

Mooie ontwerpen trekken de aandacht. Gebruikers vinden de informatie betrouwbaarder. Bovendien verwachten gebruikers dat de zender haar afspraken zal nakomen.

Check uw ontwerpen op leesbaarheid?

Als u dat wenst dan leggen wij deze checklist naast het communicatiemateriaal van uw onderneming. Upload het materiaal en u ontvangt een analyse binnen enkele dagen. Wij doen dit gratis en voor niets. Dit wordt nogmaals bevestigd in de email die u ontvangt na de upload.

Als je jaren bezig bent met marketing communicatie projecten dan ontwikkel je een gevoel voor wat werkt en wat niet werkt. Toch is intuïtie iets anders dan weten, beredeneren. Daarom hebben wij een degelijk onderzoek gedaan naar wat communicatie leesbaar en aantrekkelijk maakt. Het onderzoek leverde goed ontwerp checklist op.

Check; de ervaring van lezers met grafisch ontwerp

Een gebruiker heeft een verwachtingspatroon waaraan folders, brochures, websites, advertenties, e-mailings moeten voldoen. Elke gebruiker ziet deze communicatie-uitingen dagelijks. De cultuur bepaalde lees en leer regels zijn:

  • Wij lezen van links naar rechts en van onder naar boven.
  • Een uiting die opvalt moet een ingangspunt in de tekst aanbieden, dit staat in de bovenste helft.
  • Een uiting die er interessant uit ziet, trekt meer lezers. Hieronder leest u daar meer over.

Check; De belangrijkste informatie heeft het meeste contrast

De belangrijkste content is het beste zichtbaar, heeft het meeste contrast. Dat is het ingangspunt voor de lezer. De daarna belangrijkste content heeft meer contrast dan de andere content. En zo verder. Zo is een kop groot en trekt de aandacht. De tekst is kleiner en trekt daarna de aandacht.

Check; de flow van de lezer

Structureer de contrast locaties op zo’n manier dat het oog van de lezer met weinig inspanning van punt naar punt kan bewegen. Controleer of het ontwerp kijken en lezen ondersteund. Wat trekt de aandacht (wat heeft het meeste contrast)? Is de informatie logisch gedonderd? Zodat eerst de belangrijke informatie onder de aandacht komt en daarna de details. Zorg ervoor dat alle informatie die bij elkaar hoort, staat bij elkaar.

Check; ingangspunt voor de lezer

Het ingangspunt is het punt dat het oog als eerste de content intrekt. Het ingangspunt heeft het meeste contrast op een pagina en bevat interessante informatie. Het ingangspunt ondersteund de overgang van opvallen naar lezen.

  • Een ingangspunt is de uitnodiging voor de lezer om verder te lezen
  • Het ingangspunt is een beeld of een kop .
  • Soms is het ingangspunt het logo

Check; wat maakt een uiting interessant

  • een opsomming
  • interessant beeld
  • meer tekst
  • foto bijschriften
  • duidelijke volgende stap

Check; de kop of titel

  • Een koptekst staat bovenin.
  • Een koptekst trekt de aandacht en blijft tegelijk leesbaar.
  • De kop claimt een benefit dat bij de doelgroep past.
  • De kop sluit aan bij de rest van de advertentie-inhoud

Check; beeld

  • Gebruik van beeld in een product advertentie, website pagina, print, e-mailing is erg belangrijk.
  • Als de advertentie bij de belangstelling van de lezer past dan wordt een beeld altijd goed bekeken.
  • Bekijken van het beeld kan de kijker verleiden tot lezen van de kop en de tekst.
  • Met een toename van het beeldoppervlak met 1 cm neemt de aandacht voor het beeld met 0,3% toe. Het formaat van een beeld is dus minder belangrijk.
  • Maak een beeld interessant. Dus ook als u witte dozen verkoopt, zorg voor een interessant beeld.

Check; logo

  • Met een toename van het logo formaat met 1 cm neemt de aandacht voor het beeld met 0,3% toe. Het formaat van het logo is dus minder belangrijk.
  • Een logo wordt altijd bekeken.
  • Omdat de kop bovenin staat is de beste plaats voor het logo rechts onderin. Daar verwachten gebruikers het logo ook.

Check; esthetisch ontwerp

Mooie ontwerpen trekken de aandacht. Gebruikers vinden de informatie betrouwbaarder. Bovendien verwachten gebruikers dat de zender haar afspraken zal nakomen.

Check uw ontwerpen op leesbaarheid?

Als u dat wenst dan leggen wij deze checklist naast het communicatiemateriaal van uw onderneming. Upload het materiaal en u ontvangt een analyse binnen enkele dagen. Wij doen dit gratis en voor niets. Dit wordt nogmaals bevestigd in de email die u ontvangt na de upload.